Assalammualaikum Hai Sal nak kongsikan tentang kerjaya yang boleh dilakukan untuk mencapai impian dan  membantu keluarga , kerjaya yang boleh dilakukan secara sambilan atau part time job.

Ini kisah Seorang beauty consultant yang telah berjaya dalam Mary Kay. #joinmyteam

Berapa ramai antara kita berfikir yang kita perlukan goal untuk berjaya ?

Ika ni pada mulanya dipaksa oleh seorang rakan untuk daftar menjadi ahli Mary Kay atau Independent Beauty Consultant.

Wajib hadir pergi kelas #esrs , teruja jumpa orang cantik ,dalam hati berbisik "cantiknya mentor ni,umur da 50an tapi muka macam baru 40an".... sebagai housewife , ika jarang keluar rumah ,susah nampak perempuan cantik.

Sepanjang kelas esrs, banyak persoalan ika..nak jadi cantik,nak berjaya,
macam mana nak dapat pin pin yang cantik macam orang Mary Kay pakai ni?


Habis kelas ika terus tanya rakan yang paksa dia join ahli tu..macam mana aku nak jadi macam orang2 Mary Kay? cantik dan bekerjaya.
Rakan ika just bagitahu,u rekrut 3 da jadi red jacket.

Tengok orang lain sangat bekerjaya, ika jatuh cinta, bagi ika wanita yang tak ada kerjaya umpama tiada matlamat yang jelas, tak ada apa2 impact dapat diberikan kepada orang ramai.

Akhirnya Ika berjaya rekrut 3 orang dan layak masuk kelas RJU(Red Jacket Universiti )- dari situ la bermulanya turning point Ika

Ika ni seorang surirumah yang sangat selesa dengan kehidupan, rasa da tak perlukan apa2 lagi dalam hidup...rasa semuanya da dapat...tapi ika silap....sewaktu join kelas RJU,ada seorang mentor ni cakap walaupun suami bagi RM50 , da rasa happy sangat, u selesa dgn kehidupan u hanya dengan rm50 ?? itu je ke impin u?

Semasa hadir rjr, mentor bagitahu lagi , you sebagai suri rumah x bekerjaya , bayangkan suatu hati nanti, kita x tahu lg langit x selalunya cerah, diberi ujian suami terlantar sakit , tak boleh bergerak,apa you rasa, ms tu you tiada apa2, siapa yang akan bantu you semua, ask yourself ??

Sejak dari itu, Ika sangat bersemangat, jika mereka boleh melakukankan, Ika juga boleh, terus fokus, tak toleh belakang.

Bila orang tanya Ika, apa BIG WHY YOU? Ika tak dapat jawab, tak tahu apa yang Ika nak ...
Selama ni , Ika abaikan apa yang dia betul2 nak dalam hidup, duduk di luar negara, suka huha huha...Tapi kini Ikan terus menggali apa yang Ika mahukan dalam hidup.

6 bulan kemudian Ika berjaya menjadi Sales Director ! Ika telah buktikannya, dia mampu berjaya.


Kita mesti lebih tahu dan mengenali diri sendiri,  dulu Ika abaikan apa yang dia mahukan dalam hidup... tapi kini Ika berjaya capai semua impian nya .


Okay sekarang, dalam masa 3 minit, cuba you tulis 5 perkara yang you sangat suka, apa yang you nak dalam hidup?apa yang buat you rasa happy?

Macam Ika, Ika suka sharing, helpful, bukan wang ringgit semata, tapi dengan kelebihan yang kita ada boleh bantu orang lain.

Daripada senarai tadi, kita boleh cari BIG WHY kita , cari goal untuk dicapai dan berjaya !


FOKUS - MCM MANA NK FOKUS?

TULIS APA YANG YOU NAK..AMBIL TINDAKAN...LAKUKAN.. DAN DAPATKAN HASIL, TAPI KALAU YOU DIAM, TAK AMBIL TINDAKAN, YOU AKAN  SAMA JE, SETAHUN SEKARANG  DAN SETAHUN AKAN DATANG, HANYA JADI ORANG YANG SAMA JE.

Ambil any tindakan untuk diri you sendiri.

Kehidupan memang  ada cabaran, jangan putus asa..terus melangkah .

Sal akan bantu sesiapa yang ingin belajar mencapai impian , hubungi Sal 013-998 3106







0 Comments